Bądź pochwalony, przybyszu!

Ta jama królicza wyrosła w ziemi tak niespodziewanie, prawda? Przerażony spadałeś długi czas między tykającymi zegarami i innymi dziwacznymi rzeczami. 'Zjedz mnie!', 'wypij mnie!' - cóż za bzdury? Obruszyłeś się zapewne. Chcesz stąd wyjśc? A nie zwiedzisz jej najpierw? Skoro tu trafiłeś, prawdopodobnie za własnym szczęściem, lub za zaproszeniem żaby dwornej! Nie czekaj, przyjmij zaproszenie, czekaliśmy na ciebie! Ciężko się odnaleźc? Obok, przy naszym Drogowskazie, widnieje słowniczek wytyczony słowami "Białe róże pomalowane na czerwono" - już wszystko będzie dla ciebie jasne! Ale pamiętaj! Od Ciebie zależy, czy Rokrocznia spisze twe mienie, czy Królowa Kier zetnie cię o głowę!

niedziela, 24 lutego 2013

003. Ocena: http://ja-emila.blogspot.com/

Na partie krokieta u Królowej została zaproszona Emma z bloga Ja-Emilia.
----------------------------------------------------------------------
Pierwszy gość rozczarował Królową Kier. Władczyni, pełna nadziei, że to się nie powtórzy, po raz drugi ruszyła w kierunku pola do krykieta. Szybko odnalazła wzrokiem nowo przybyłą, posyłając jej drobny uśmiech. Choć przyjazne gesty raczej nie leżały w jej zwyczaju, radość nad tym, że nie będzie musiała po raz kolejny przepędzić swojego gościa, tym razem przewyższyła tradycję i zasady. Czerwonowłosa posłała jej zadziorne spojrzenie. "- Gotowa na grę?"
  ----------------------------------------------------------------------
Sądzony jest Walet Kier
Link w tym przypadku jest banalny: Ja-Emilia. Automatycznie domyślam się, że jest to pamiętnik. Pierwsza zasada: nie zdradzaj wszystkiego na początku. Sztuką jest zaintrygować czytelnika, a skoro tu już na starcie wiemy o co chodzi, to istnieje szansa, że potencjalny internauta nawet na twojego bloga nie zajrzy. Nie wszystkich ciągnie w stronę pamiętników. Mnie akurat tak, więc zerknę dalej. Belka równie prosta. "Emma's Place" - miejsce Emmy, tak? Utwierdzam się w coraz głębszym przekonaniu, że będę miała do czynienia z opisem twoich przeżyć. Pierwszy rzut oka na szablon i widzę blade kolory. Fakt, wszystko jest delikatne i bardzo kobiece, ale jednak uważam, że odrobina mocniejszych barw zmieniłaby kompletnie wizerunek twojej strony. 
Nie urzekłaś mnie tym. Jeszcze nie weszłam na bloga, a już wiem czego się mogę po nim spodziewać. To niedobrze.
Punktacja: 2,5/5

Krajobraz Krainy Czarów
Blog jest jakiś przyćmiony. Zdecydowanie za blady, kolory są jakby wyblakłe. Nie bój się przy nich eksperymentować, to na pewno nie zaszkodzi. Na nagłówku widzę trzy oddzielne zdjęcia: aparat, fragment ciała dziewczyny, którego centrum stanowi naszyjnik oraz parę różowych Conversów. Ponad tym dwa napisy: jeden z nich jest powtórzeniem belki, drugi zaś adresu. Link może zostać, ale zamiast kolejny raz "Emma's place" mogłabyś dać coś kreatywniejszego - chociażby nawet najzwyklejszy cytat ze swojej ulubionej piosenki. No ale zostawmy już nagłówek w spokoju. Czcionka bloga nie jest wymyślna - to dobrze, łatwo i bezproblemowo się czyta. Ogółem z tego co widzę nie modyfikowałaś zbytnio szablonu. Nie mam nic do tego o ile co innego przyciąga uwagę - kolorowe tło (w tym przypadku zaoferowałaś nam białe kwiatki na szaroniebieskim tle - równie blade jak cała reszta bloga), jakieś ozdoby czy cokolwiek. Tutaj akurat jest bardzo banalnie. Dam jednak punkty za samodzielnie wykonany nagłówek - generalnie nie jest zły, ale zanadto prosty. No i widzę jakiś ozdobny kursor - nie jest duży czy też wymyślny, toteż nie odwraca uwagi od tekstu, za to idealnie pasuje kolorystycznie. Ogółem jednak popracowałabym tu jeszcze nad wyglądem. Pamiętaj: nie stawiaj w pełni na minimalizm. Czasem przepych daje znacznie lepsze efekty.
Punktacja: 4/10

Wgłąb króliczej nory
Pozwól, że ocenię ci kilka konkretnych wpisów.

O mnie i o moim blogu
Wstęp. Wyszło krótko, ale nie będę się tego czepiać, gdyż również nienawidzę pierwszych notek. Ciężko jest wtedy dobrać słowa - coś o tym wiem, miałam w swoim życiu wiele blogów. Najgorsza jest ta niepewność czy zachęciłaś czytelników do dalszego odwiedzania strony, dlatego też nie będę wymagająca co do wprowadzenia. Opisałaś nam nieco siebie i swoje zainteresowania, m.in, skąd jesteś, kiedy obchodzisz urodziny, jakie masz hobby, co chcesz robić w przyszłości, itp. Na swój temat dałaś nam dostateczną wiedzę. Niżej informujesz, że będziesz pisać o swoim życiu, a także o innych rzeczach twoim zdaniem godnych polecenia. Mogłaś się bardziej rozpisać odnośnie tematyki - swojej osoby nie musisz rozlegle przedstawiać, skoro to pamiętnik to czytelnicy w każdym poście będą mieli okazję Cię lepiej poznać. Niby na start to wystarczająco, ale mogłaś coś napomknąć o tym co chcesz poprzez bloga osiągnąć - każdy ma inne cele, a tą drobną informacją mogłaś wielu zaintrygować.
W oczy rzuciło mi się kilka drobnych błędów, ale je wytyczę w następnym punkcie.

Kolorowo! ^.^
Zobaczyłam ładne, barwne zdjęcia w notce, więc postanowiłam poddać ją ocenie. Zaciekawiło mnie co masz do przekazania pod tym tytułem i kolorowymi fotografiami. Na początku wpisu wspominasz coś o wycieczce, która niefortunnie trwa tylko 2,5 godziny, co zmusi was do powrotu na kilka ostatnich lekcji. Informujesz jaki macie plan opuszczenia dwóch kartkówek i ogółem na tym dział pamiętnikowy się kończy. Nieco później dzielisz się z nami swoim rysunkiem (ładne zdjęcie konceptualne ci z niego wyszło, pochwała!). Niżej dajesz, jak to nazwałaś, "kilka inspiracji", ale nie ma ani wzmianki o tym do czego mają one nas zainspirować - czy to mogą być podstawy do foto sesji, czy kolorowego udekorowania pokoju - nic nie piszesz, wstawiasz siedem obrazków i na tym kończysz. Nie bój się rozpisywać, wyrobisz sobie w ten sposób ładny język i styl, bo na razie to twoje posty długością nie powalają.

Zachód słońca
Znowu moją uwagę przyciągnęły zdjęcia. Masz do tego dryg, dziewczyno! Jeśli wszystkie zostały wykonane przez Ciebie osobiście to podziwiam, bo wyszły ślicznie: typowo wakacyjnie. Za kilka lat posłużą ci jako wspaniała pamiątka, więc jeśli czujesz powołanie w stronę fotografii ćwicz, ćwicz, ćwicz, rób te zdjęcia, a masz szansę na wspaniałą karierę w tej dziedzinie. To swoją drogą, acz odnośnie tekstu to znów się maksymalnie streściłaś, a ja ponownie wykryłam kilka błędów. Przed publikacją wpisu proponuję Ci przeczytać go jeszcze raz - to pomoże w uniknięciu powtórzeń (których jak na tak krótką notkę masz wyjątkowo sporo).

Mikołajki
Po przeczytaniu tych kilku notek zauważalny staje się pewien schemat: minimum tekstu, maksimum zdjęć. W twoim wypadku to bardzo dobrze, gdyż piszesz może niezbyt wybitnie, ale za to talent fotograficzny to ty zdecydowanie posiadasz. Świetnie przedstawiłaś tu czekoladowe Mikołaje, a dobrze dobrana kolorystyka nadaje twoim tworom piękny efekt.

Zimowe stylizacje
To aż dziwne, że oceniam tu wpisy z tak różnych dat, a twój styl pisania praktycznie się nie zmienia. Zdecydowanie za mało nad nim pracujesz. Tym razem nie wstawiasz własnych zdjęć - ich miejsce zastępują stylizacje, wyraźnie skopiowane z Internetu. Jeżeli to twoja własna twórczość to przepraszam, ale tak to przynajmniej wygląda. Poza tym, taka mała uwaga: co nam po tym wszystkim, skoro nie dodajesz informacji gdzie można dane ubrania kupić? Jeśli nie wiemy w jakich sklepach szukać odpowiednich elementów, to w jaki sposób mamy twoją notkę wykorzystać?

Nie jest to fotoblog, więc muszę wziąć pod uwagę treść - a że jest jej mało to niestety punktowo zbytnio się nie wzbogacisz. Coś tam jednak dodam, bo te zdjęcia naprawdę zdołały mnie urzec.
Punktacja: 5/10

Kadryl z homarami
"O mnie i o moim blogu":
  • "Dzisiaj postanowiłam założyć bloga, na sam początek troszkę o mnie a później o blogu..." - powtórzenie; zamiast pierwszego przecinka lepiej pasowałaby kropka; przed "a" dajemy przecinek.
  • "Urodziny obchodzę 8. stycznia" - przed ósemką nie powinno być kropki.
  • "Jestem pozytywnie nastawiona jak i wypełniona pozytywną energią - powtórzenie, przed "jak" powinien być przecinek.
  • "Na blogu będę pisać najwięcej o moim życiu, ale też o różnych wynalezionych przeze mnie, ciekawych rzeczach, będę dodawać różne filmiki i oczywiście będzie dużo zdjęć!" - powtórzenia; zamiast przecinka przed drugim "będę" powinna być kropka.

"Kolorowo! ^.^":
  • "Co tam u Was nowego? Bo ja jutro jadę do Humanitarium." - niepotrzebne użycie słowa "bo".
  • "Niestety 'wycieczka' będzie trwała jakieś 2,5 godziny." - cudzysłowie poprawnie zapisujemy tak: "..."
  • "Więc dwie ostatnie lekcje będą. ;("- przed emotikoną nie dajemy kropek
  • "Na dodatek na dwóch ostatnich lekcjach będą kartkówki. Z angielskiego- jakieś 16 słówek i jeszcze z plastyki- sztuka prehistoryczna" - zamiast kropki powinien być dwukropek.

"Zachód słońca":
  • "To już ostatni post z serii morza. W ostatni dzień poszliśmy pożegnać się z morzem" - powtórzenie.
  • Trafiliśmy akurat na piękny zachód słońca! To było coś magicznego. Te wszystkie piękne barwy... Już dawno nie widziałam takiego pięknego zachodu słońca. *_* - powtórzenia; kropka przed emotikoną.
  •  
"Mikołajki":
  •  "Pomyślałam, że przeznaczę go na makro fotografię." - piszesz o liczbie mnogiej, wiec powinno być "fotografie".
  • "Muszę wreszcie moje najładniejsze zdjęcia wydrukować. ;)"- ponownie ta nieszczęsna kropka przed uśmieszkiem.
  • "Nie wiem, jak to wszystko przejem!" - zbędny przecinek
  • "A co wy dostaliście na Mikołaja ? :)" - po ostatnim wyrazie powinien bezpośrednio nastąpić znak zapytania, ty akurat dałaś spację.
  •  
"Zimowe stylizacje":
  • "Jak tam u Was ze śniegiem? U mnie ani grama! Mamy już luty a śniegu nadal nie ma" - powtórzenia oraz brak przecinka przed "a"
  • "U mnie są ferie, ale wcale ich tak nie odczuwam. ^^ W drugim tygodniu ferii mam nadzieję, że jednak to się zmieni" - powtórzenie

Nie zaznaczałam wszystkich przypadków stawiania kropek przed emotikonami, bo było tego mnóstwo! Błędów ortograficznych nie popełniasz, ale masz całą masę powtórzeń i częste problemy z interpunkcją. Popracuj nad tym!
Punktacja: 4/10

Któż ciastka skradł?
Każda nazwa w menu zaczyna się od serduszka - nie jest ono potrzebne, ale rozumiem, że miało dodawać pewnego uroku. No okej. Blog zawiera translator (na Blogspocie bardzo przydatny, gdyż wielokrotnie odwiedzają nas nawet obcokrajowcy), krótki opis ciebie i bloga (jak dla mnie za mało informacji podajesz - wszystko to co mamy tam znaleźliśmy już w pierwszym poście), statystyki (nie wiemy co to: odwiedziny czy komentarze?), licznik online (nieobowiązkowy, acz nie spowalnia działania strony więc może zostać), kategorie (umożliwiają szybkie znalezienie interesujących nas wpisów - to bardzo dobrze), archiwum oraz miejsce na reklamy za pomocą bannerów. Na samym dole strony znajdujemy jeszcze obserwatorów. Wszystko co niezbędne umieściłaś, acz niepotrzebny jest opis twojej osoby - skoro prowadzisz pamiętnik to wystarczy zagłębić się w treść, by Ciebie poznać. Mogłabyś go zastąpić chociażby spisem swoich ulubionych blogów. Co ty na to?
Punktacja: 4,5/5

Prosiak i pieprz
Jak mówiłam, kolory bloga są zbyt blade, a treść zdecydowanie za krótka i pełna błędów. Pamiętaj: zawsze lepiej się rozpisać niż maksymalnie skrócić. Koniecznie popracuj też nad swoją interpunkcją oraz unikaj powtórzeń, gdyż masz z tym spore problemy. Widocznie też nie przykładasz się szczególnie do pisania, skoro twoje posty mimo upływu czasu mają ten sam styl. Jeśli chcesz coś w tej dziedzinie osiągnąć musisz jeszcze sporo pracować i ćwiczyć.

Rada gąsienicy
Nie wszyscy mamy powołanie do każdej dziedziny. Tobie może nie idzie w pisaniu, ale masz dryg do fotografii - skup się na tym, rób zdjęcia i pogłębiaj swoją pasję, gdyż widzę w tym niezłą przyszłość. Musisz tylko starać się, pracować i mocno chcieć.
Twoje miejsce zdecydowanie jest na Deviantartcie - jeśli jeszcze nie masz tam konta to zakładaj szybko, gdyż może się tam twoja kariera znacznie rozwinąć. Nie żebym chciała Cię zniechęcić do pisania, ale niestety, muszę być szczera: twoje posty nie są najwyższych lotów. Ograniczasz się do budowania prostych zdań, a wszelkie rozmaite określenia są Ci jakby obce. Używasz najbanalniejszych, prostych słów, raczej nie doszukujesz się ciekawych określeń i nie skupiasz się na treści tyle co powinnaś. Nie będę narzucać swojego zdania, ale odpowiedz sama przed sobą: mam rację?

Świadectwo Alicji
Punkty dodatkowe niewątpliwie ci przyznam, chociażby za to, że prowadzisz pamiętnik, a wiadomo - każde życie jest inne. Przynajmniej nie ograniczasz się do schematów "wstałam o 7.00, zjadłam płatki, poszłam umyć zęby, a potem tato zawiózł mnie do szkoły", a niestety wiele dzienników dzisiejszych nastolatek właśnie tak wygląda - ty na szczęście piszesz inaczej, ale za to bardzo, bardzo krótko. No i te zdjęcia - za własność i jakość prac również powinna być mała nagroda.
Punkty dodatkowe: 3/5

Uzyskałaś punktów 23, co daje ci miano karcianej Damy (3).
  ----------------------------------------------------------------------
 Po kilkugodzinnej grze królowa nakazała przysiąść swojej towarzyszce. Zmarszczyła brwi, zamyślając się na dłuższą chwilę w poszukiwaniu odpowiednich słów podsumowania. "- Generalnie... nie jest źle - ale ćwicz młoda, to może jeszcze coś z ciebie będzie" - odparła - "Możesz już odejść" - dodała po pewnym czasie, sama kierując się w stronę pałacu.

1 komentarz:

Wyrażając swoje zdanie odnośnie naszych ocen liczymy na kulturę osobistą. Nie piszemy tu po to by robić wam na złość - piszemy po to, by pomagać innym w ulepszaniu ich blogów.